Konsulttikoulu -työpaja
Nosta asiantuntijatyösi sisältö seuraavalle tasolle – perusta ratkaisusi asiakaymmärryksen ja luottamuksen ympärille luoden asiakkaille merkityksellistä arvoa
Menestyksesi perustuu syvään asiakasymmärrykseen ja kyvykkyyteen luoda asiakkaille merkityksellistä arvoa jokaisessa asiakaskohtaamisessa. Konsulttikoulu antaa sinulle käytännön työkalut ja näkökulman luotettavan neuvonantajan rooliin sekä entistäkin parempien asiakassuhteiden kehittämiseen.
Konsulttikoulu on suunniteltu erityisesti asiantuntijayrityksten ammattilaisille, jotka haluavat syventää asiakaskeskeistä toimintatapaansa ja tehostaa asiakasrajapinnan vuorovaikutusta. Koulutuksessa kehität kykyäsi tunnistaa asiakkaan strategisia tavoitteita ja tukea heitä käytännön ratkaisujen löytämisessä.
Valmennus rakentuu yli vuosikymmenen kokemukseen suomen johtavien asiantuntijayritysten asiantuntijoiden kanssa toteutetuihin valmennuksiin. Menetelmät on käytännössä koeteltuja ja jalostettuja konkreettisia keinoja parmepaan asiantuntijatyöhön.
Laaja-alainen osaamisen kehittäminen
Valmennus keskittyy asiakasarvon moniulotteiseen ymmärrykseen ja kasvattamiseen – opit tunnistamaan, luomaan ja kasvattamaan asiakkaalle syntyvää arvoa systemaattisesti. Valmennus vahvistaa kommunikaatiotaitojasi arvostavan vuoropuhelun ja aktiivisen kuuntelun menetelmien kautta, mikä parantaa merkittävästi asiakastyön laatua.
Käytännönläheisten harjoitusten avulla syvenät osaamistasi luottamuksen rakentamisessa, asiakkaan todellisten tavoitteiden tunnistamisessa ja arvon konkreettisessa esittämisessä – nämä ovat asiakassuhteiden menestyksen peruspilareita.
Kenelle
Tämä työpaja sopii sinulle mainiosti, jos:
- Toimit asiantuntijana asiakasrajapinnassa
- Haluat kehittää asiakaskeskeistä toimintatapaasi
- Tavoitteenasi on kasvaa luotetuksi neuvonantajaksi
- Etsit käytännön keinoja asiakkasvuorovaikutukseen
- Haluat tunnistaa uusia mahdollisuuksia asiakkaan auttamiseksi entistäkin paremmin
Hyödyt
Työpajassa saat:
- Syvemmän ymmärryksen asiakasarvon luonnista ja kasvattamisesta
- Käytännön työkaluja asiakasymmärryksen kartuttamiseen
- Tekniikoita arvostavan vuoropuhelun ja aktiivisen kuuntelun kehittämiseen
- Keinoja luottamuksen rakentamiseen asiakassuhteissa
- Mallin toimeksiannon tavoitteiden hallintaan
- Työkaluja asiakasarvon konkretisointiin ja kasvattamiseen
- Kattavan taustamateriaalin oman asiantuntijatyösi tueksi
Työpajan toteutus
Konsulttikoulu voidaan toteuttaa yhden tai kahden päivän mittaisena työpajana, jonka pituuteen vaikuttaa case-harjoitusten määrä ja kesto. Työpajamme on aidosti vuorovaikutteinen valmennus, jossa teemme yhdessä harjoituksia, ryhmätöitä ja keskustelemme asiakaskeskeisen asiantuntijuuden aiheista.
Työpajan osallistujamäärä on rajattu 8-16 henkilöön, jolla varmistamme toimivan vuorovaikutuksen valmennuksessa.
Kattava ja tulostettava taustamateriaali luo syvyyttä ja tukea kuhunkin käsiteltävään aiheeseen päivän aikana.
Työpajan ohjelma
1. päivä
8:30 Tervetuloa osallistujat!
- Ilmoittautuminen ja aamukahvi
9:00 Menestyminen asiantuntijana asiakkaan silmin
- Miten asiakas näkee arvon?
- Mikä on asiantuntijan rooli asiakkaan maailmassa?
- Arvostavan vuoropuhelun perusteet
10:30 Tauko
10:45 Asiakasymmärryksen kartuttaminen
- Miten tunnistan asiakkaan tarpeet?
- Kysymystekniikat asiakasymmärryksen työkaluna
- Harjoitus: Asiakkaan “hoidettavan homman” kartoitus
12:00 Lounastauko
13:00 Luottamuksen rakentaminen asiakassuhteessa
- Luottamuksen merkitys asiantuntijatyössä
- Suhdeluottamuksen rakentamisen keinot
- Harjoitus: Luottamusta rakentava vuorovaikutus
14:15 Kahvitauko
14:30 Asiakasarvon käsite ja sen luominen
- Mitä on asiakasarvo?
- Arvoarvauskartan laatiminen
- Ryhmätyö: Asiakasarvon tunnistaminen case-esimerkeissä
15:30 Yhteenveto päivästä
16:00 Ensimmäinen koulutuspäivä päättyy
2. päivä
8:30 Tervetuloa osallistujat!
- Ilmoittautuminen ja aamukahvi
9:00 Käytännön työkaluja asiakastyöhön
- Aktiivisen kuuntelun tekniikat
- Latenttien tarpeiden tunnistaminen
- Harjoitus: Aktiivinen kuuntelu käytännössä
10:30 Tauko
10:45 Toimeksiannon tavoitteiden hallinta
- Miten varmistan yhteisen ymmärryksen tavoitteista?
- Tavoitteiden synkronointi asiakkaan ja toimittajan välillä
- Harjoitus: Toimeksiannon tavoitteiden muotoilu
12:00 Lounastauko
13:00 Arvon luonnin ja kasvattamisen työkalut
- Arvokeskustelun rakenne ja eteneminen
- Hyötyjen ja vaikutusten konkretisointi
- Case-harjoitus: Arvon kasvattaminen asiakastilanteessa
14:15 Kahvitauko
14:30 Asiantuntijuuden arvon kasvattaminen
- Miten siirryn käsiparista luotetuksi neuvonantajaksi?
- Asiantuntijabrändin rakentaminen
- Reflektioharjoitus: Oma polkuni asiakaskeskeiseksi asiantuntijaksi
15:30 Yhteenveto päivästä ja koulutuksen päätös
16:00 Koulutus päättyy
Ota yhteyttä
Kiinnostuitko työpajasta? Haluatko järjestää työpajan organisaatiollesi tai osallistua seuraavaan avoimeen työpajaan?
Ota yhteyttä niin pohditaan yhdessä miten ohjelma muokataan yrityksenne tarpeiden mukaiseksi.